Direktør i FEHA Henrik Egede er ikke i tvivl om, at bedre genbrug og genanvendelse vil blive en konkurrenceparameter i fremtiden.

Køkkenets apparater peger frem mod bæredygtighed

Fornuftige holdholdningsapparater sikrer en bæredygtig fremtid. Gevinsten til miljøkontoen er nemlig stor, hvis man køber de rigtige husholdningsapparater til hjemmet. Der er mange penge at spare på strøm og vandforbrug, og når det gælder køleskabe, er de en aktiv medspiller, når madspildet skal reduceres.

Af: Michael Winther

Køkkenmaskiner, hårde hvidevarer og husholdningsapparater har gennem de sidste 50 år gennemgået en teknologisk og innovativ revolution, der gør, at apparaterne i dag, er meget energibesparende i forhold til tidligere. Beregninger viser, at branchen siden introduktionen af energimærket har reduceret de europæiske hjems el-forbrug med hvad der svarer til ca. Tysklands el-forbrug.

Branchen har virkelig vist i praksis, at innovation og teknologisk fremsyn kan skabe et mere bæredygtigt miljø. Hvidevarer bruger i dag ca. kun en fjerdedel af den energi, som de brugte for 20 år siden. Og det rigtig positive er, at branchen i 2025 har som mål, at energiforbruget er reduceret med yderligere 30 procent. Det arbejder vi på nu, og målene skal nok blive indfriet ved at sætte yderligere turbo på den teknologiske innovation, fortæller Henrik Egede, der er direktør i Foreningen af Producenter og Importører af Elektriske Husholdningsapparater – FEHA.

Aktivt energimærke

For forbrugerne er der penge at spare, hvis man bruger apparaternes energimærkning aktivt i sit indkøb. Alle hårde hvidevarer og husholdningsmaskiner er i dag mærket med et energimærke, der fortæller, hvor meget energi apparatet bruger, ligesom mærkningen fortæller om vandforbruget i vaske- og opvaskemaskiner. Hårde hvidevarer og husholdningsmaskiner er varige forbrugsgoder, der som tommelfingerregel har en levetid på mellem 10 – 20 år. Alene på den konto kan forbrugerne ved at købe et apparat med en høj energimærkning spare mange penge, men samtidig også miljøet og jordens ressourcer for unødig belastning, fordi apparatet eller den hårde hvidevare ikke skal udskiftes så ofte.

- Der er rigtig god fornuft i at investere i de dyrere produkter, når vi taler husholdningsmaskiner og hårde hvidevarer. Et dyrere produkt tjener sig ofte hjem efter få år. Hertil kommer, at de dyrere apparater lever længere. Det er naturligvis godt for forbrugeren men bestemt også for det omgivende miljø, fordi længere levetid betyder mindre miljøbelastning og mindre forbrug af naturens ressourcer. Jeg kan samtidig fortælle, at en moderne opvaskemaskine i vandforbrug kun bruger en tiendedel af, hvad man bruger, når man vasker op i hånden, forklarer Henrik Egede.

Undgå madspild

Branchen for hårde hvidevarer og husholdningsapparater er også gået benhårdt ind i kampen mod madspild. Med den nye generation af køleskabe, understøtter den teknologiske udvikling et bæredygtigt mindset. Den nye generation af køleskabe er nemlig indrettet med forskellige klimazoner, der gør, at forbrugeren kan opbevare madvarerne korrekt, så de får en længere levetid. Samtidig er de allernyeste nye køleskabe udstyret med et kamera, så forbrugeren hver morgen får et aktuelt statusbillede af, hvad køleskabet rummer, ligesom lyset i køleskabene er blevet optimeret, så man kan se, hvad der gemmer sig bagest på hylden. På den måde bliver det nemmere for forbrugeren at planlægge sine indkøb, og dermed undgå indkøb i dobbeltportioner. Endvidere handler det om forlængelse af fødevarens levetid gennem vakuumpakning af overskydende mad, ligesom branchen også har analyseret, hvordan man skal organisere frostvarerne i fryseren, for at få det optimale flow.

- Bekæmpelsen af madspild starter hos forbrugeren, men med den ny generation af køleskabe, frysere og vacuumpakkere kan forbrugeren arbejde aktivt med at mindske madspild”, siger Henrik Egede. Fokus på genanvendelse Urban Mining er fremtiden, som FEHA og hårde hvidevarebranchen generelt har stor opmærksomhed på. Det handler om genindvinding af ressourcer fra udtjente husholdningsapparater og hårde hvidevarer, og det handler især om genbrug af aluminium og andre metaller samt polymerer, som kan genbruges i den næste generation af husholdningsmaskiner og hårde hvidevarer.

Europa inklusive Tyrkiet tegner sig for 60 procent af forskningen og udviklingen indenfor husholdningsmaskiner og hårde hvidevarer. Netop det forhold resulterer i, at det europæiske mindset for bæredygtighed indlejres i fremtidens husholdningsapparater og hårde hvidevarer, og derfor er der positive forventninger til en fremtid med yderligere reduktion i den miljøbelastning, som apparaterne giver.

- Allerede i dag genbruger vi rigtig mange af materialerne fra udtjente apparater og hårde hvidevarer. Men som branche har vi naturligvis en ambition om, at finde de sidste 40 procent. Faktisk kan man allerede i dag producere støvsugere, der er baseret på 100 procent genbrug. Som branche ser vi det som vores forpligtigelse at anvise vejen til en større grad af bæredygtighed, og der er ingen tvivl om, at bedre genbrug og genanvendelse vil blive en konkurrenceparameter i næste årti, lyder det fra Henrik Egede.