Kampen mod madspild er en fælles sag

700.000 tons. Så meget mad bliver der hvert år smidt ud i Danmark. Vi bærer alle vores del af ansvaret: landmænd, producenter, restauranter, forbrugere og butikker. Det gælder også for Danmarks ældste supermarked, føtex.

Af: Thor Jørgensen, Kædedirektør føtex

Selv om vi i føtex siden 1960 har haft fokus på at undgå at smide mad ud, så kan vi stadig blive bedre til at sikre, at maden bliver spist. Der er sket rigtig meget de sidste år. Heldigvis. Vi har for eksempel sat det mest ambitiøse mål i dansk detailhandel; nemlig en halvering af vores madspild frem mod 2030. Det kræver en indsats fra alle parter, for kampen mod madspild er i sandhed en fælles sag. Tidligere på året valgte vi fra føtex’ side sammen med Netto og Bilka som de første dagligvarekæder i Norden at lægge vores tal for madspild åbent frem. Ud af et samlet madspild på 700.000 tons årligt i Danmark, hvoraf hovedparten af spildet sker hjemme i danskernes køleskabe og køkkener, så står føtex for omkring 10.000 tons årligt.

Er det meget? Ja, alt for meget. Ser det pænt ud? Nej. Men for at vi kan komme videre, mener vi, at vi i detailbranchen bør lægge vores tal frem. På den måde får vi synlighed for omfanget, og i Dansk Supermarked Group tvivler vi ikke på, at vi bedst bekæmper madspildet på et oplyst grundlag og med en gennemsigtighed, der giver syn for sagen. Kun på den måde kan detailbranchen skabe opmærksomhed på omfanget af det konkrete madspild.

Selv om vi i føtex igennem mange år dag ind, dag ud har arbejdet med at forfine adfærd, rutiner, systemer og struktur i vores virksomhed, der kan medvirke til at nedbringe madspildet, er det stadig for stort. Især fordi madspild både er en miljømæssig, økonomisk og moralsk udfordring. Sidste år reducerede vi i føtex vores madspild med 7 %. Men vi vil endnu længere ned. Derfor har vi tilsluttet os FN’s målsætning om at halvere frem mod 2030.

Allerede i dag går den overskydende mad ikke til spilde. Overskydende brød fra vores bagere bliver til dyrefoder, op til højtider som for eksempel jul donerer vi mad til udsatte familier, al organisk affald bliver omdannet til biogas osv.

I føtex mener vi, at mad bør havne på tallerkenen. Blandt andet på den baggrund har vi startet et stort samarbejde med Wefood, der i regi af Folkekirkens Nødhjælp driver butikker, hvor de sælger overskudsmad doneret af detailhandlen. I føtex tror vi på en fælles indsats og ser frem til, hvad vi kan udrette sammen.

Lige nu undersøger vi, hvordan vi kan give vores kunder mulighed for at støtte føtex’ og Wefoods fælles kamp mod madspild, og hvordan vi kan bruge vores butikker til at skabe opmærksomhed og bevidsthed om madspild. Udover at vi donerer varer til Wefood, har vi aktuelt iværksat et initiativ, der sikrer Wefood en kontant donation fra føtex. Endelig samarbejder vi på nogle initiativer, der skal inspirere til at mindske madspildet hjemme i de enkelte husstande, hvor størstedelen af madspildet som nævnt sker.

Der vil – desværre – altid finde spild af mad sted. Det kan ikke undgås, at en banan får et tryk, emballagen går i stykker, eller at vi eller du derhjemme kommer til at købe for meget ind.

Vi ved fra talrige undersøgelser, at det største irritationsmoment for kunder i et supermarked er, hvis de ikke kan få alt det, der står på deres indkøbsseddel. Så hvordan balancerer vi at have varer nok på hylderne lige før lukketid med aldrig at have for mange?

I føtex har vi ikke alle svar, men vi vil gerne finde dem sammen med leverandører, medarbejdere og vores kunder. For kampen mod madspild er en fælles sag.

Vil du være med?